home > extra services > postretourenproces

Postretourenproces

postretourenOp iedere direct mailing komen postretouren. Dit is nooit helemaal te voorkomen doordat klanten bijvoorbeeld verhuizen, bedrijven failliet gaan of doordat klanten overlijden. Wel kunt u deze informatie uit de retourpost gebruiken om in uw database te verwerken.



Oorzaken van postretouren


Naast failliete bedrijven, overleden klanten of verhuizingen zijn contactpersonen bij een bedrijf een belangrijke oorzaak van retourpost. Contactpersonen binnen een bedrijf vertrekken naar een ander bedrijf of krijgen een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Op de retourpost staat dan aangegeven: 'Niet meer werkzaam bij ons bedrijf' of 'Werkt hier niet meer'. Als u deze postretouren niet verwerkt in uw database wordt er een hoop irritatie gewekt bij de achtergebleven collega's van de vertrokken contactpersoon. En let op: dit zouden juist wel eens de personen kunnen zijn die u nu juist nodig heeft!



Verwerk uw retourpost altijd


Retourpost kan weggegooid geld lijken. Toch is dit niet helemaal waar. Ieder poststuk dat retour komt, geeft u een hoop informatie. En dat is toch wat waard! Zeker in de toekomst, omdat u nu kunt voorkomen dat dit adres nog eens gemaild wordt. Zorg dus dat u altijd de post die retour komt, verwerkt wordt in uw marketing database.



Oplossingen om retourpost beheersbaar te houden


Zonar ondersteunt u door voor uw postretouren een proces op te zetten om ze te verwerken. Hierdoor wordt voorkomen dat u nog eens een klant of contactpersoon mailt, waar u al eerder een poststuk retour van heeft ontvangen. Zo bent u actief bezig met de kwaliteit van uw marketing database en bespaart nog eens geld ook!



Tips voor het voorkomen van (meer) postretouren


  • Gooi retourpost nooit weg zonder deze verwerkt te hebben.
  • Zorg voor unieke klantgegevens.
  • Zorg voor juiste klantgegevens.
  • Bewaar altijd het mailbestand dat u gebruikt hebt om op te mailen, zodat u weet wie u gemaild heeft en u de retourpost eenvoudiger kunt verwerken (dit geldt natuurlijk niet voor bestanden die u eenmalig mag gebruiken en daarna dient te vernietigen).
  • Bij een hoog aantal adressen waar postretouren op komen kan dataverrijking of een zogenoemde verhuisvalidate een oplossing zijn. Hierbij wordt van alle adressen waar het adres niet meer van klopt, het nieuwe adres gezocht.
  • Hulp nodig? Neem contact op met Zonar.



Relevante pagina's