home > marketing intelligence > database marketing

Database Marketing

Door database marketing leert u uw klanten kennen. Met deze kennis zorgt u dat u meer omzet uit uw bestaande klanten haalt, ze weet te behouden en weet waar u uw nieuwe klanten het beste kan vinden. Zo biedt database marketing u uitstekende mogelijkheden tot cross-, deep- en upsell binnen uw bestaande klantenkring.



Wat is database marketing


Database marketing maakt marketing concreet en geeft feiten waarop beslissingen gebaseerd kunnen worden. Database marketing splitst zich voornamelijk in twee richtingen: analyses en doelgroepselecties. Voorbeelden van analyses zijn klantprofielen en klantsegmentatie. Vaak gaat aan een doelgroepselectie een analyse vooraf.

Door op basis van deze analyses van het klantgedrag scherpe doelgroepselecties te maken, worden de juiste doelgroepen met een aanbod benaderd. En andersom: klanten waarvoor een product of aanbieding niet interessant is, worden daardoor niet benaderd. Zo wordt de conversie op campagnes beter en de return on investment (ROI) van uw marketing budget hoger.



Database marketing voor het MKB


Database marketing klinkt misschien als een oplossing voor alleen grote bedrijven. Dat is niet juist. Ook voor het MKB biedt database marketing uitstekende mogelijkheden om klanten gerichter te benaderen en ze zo een aanbod te doen dat aansluit bij de klant. Database marketing is niet duur en heeft geen lange doorlooptijden om toch uitstekende resultaten te boeken.



Gedrag van de klant centraal


Met database marketing kunt u snel inspelen op het gedrag van de klant. Bestelt een klant voor het eerst bij u, dan speelt u hier direct op in door hem welkom te heten bij uw bedrijf. Besteld uw klant ieder jaar eind maart een product bij u en blijkt deze klant dit begin april nog niet gedaan te hebben, dan reageert u direct door deze klant een aanbieding te doen. In dit laatste geval had u er ook voor kunnen kiezen om hem juist begin maart al te benaderen met een goed voorstel. Eenvoudige voorbeelden hoe u kunt inspelen op het gedrag van de klant. Door dergelijke programma's in te richten, weet u altijd wie u waarvoor moet benaderen.



Tips voor het opbouwen van een marketing database


  • Leg zo veel mogelijk gegevens van uw klanten vast.
  • Zorg ook dat alle aankopen van uw klanten bekend zijn.
  • Vraag op het moment dat u een klant werft of zijn e-mailadres gebruikt mag worden (via opt-in).
  • Neem contact op met Zonar om te kijken waar database marketing uw organisatie kan versterken.



Relevante pagina's