home > marketing intelligence > klantsegmentatie

Klantsegmentatie

Segmenteren is in principe het gericht onderscheid maken tussen klanten. Veel gebruikte gegevens hierbij zijn omzet die een klant genereert of de branche waarin een klant actief is.



Waarom zou u uw klanten segmenteren?


Klantsegmentatie Niet iedere klant hoeft op dezelfde wijze benaderd worden. Hoe ze benaderd dienen worden, kan (naast omzet of branche) afhangen van de behoefte van de klant en die behoefte zal bij iedere klant variëren. Toch kunnen er ook in uw klantenbestand groepen klanten worden gevonden die veel op elkaar lijken: in gedrag, in klantkenmerken en in klantbehoefte.

Door uw klantenbestand op te delen in een aantal groepen met hetzelfde profiel, kunt u uw klanten per groep gerichter gaan benaderen. Omdat ze bijvoorbeeld gevoelig zijn voor prijs, voor een andere aanbieder of zijn ze hier helemaal niet gevoelig voor en zijn dit simpelweg uw zeer trouwe klanten. Die kunt u dan weer inzetten als ambassadeur van uw bedrijf.



Gericht uw klanten benaderen


Door Zonar uw klantenbestand te laten segmenteren, kunt u gerichter uw klanten benaderen met een strategie en boodschap die het best bij de verschillende segmenten aansluit. Van ieder segment zijn specifieke klantprofielen te maken, waardoor nog scherper wordt hoe deze klanten eruit zien, waar ze gevoelig voor zijn en hoe u uw boodschap het beste over kunt brengen.



Tips voor het opzetten van een segmentatie


  • Zorg voor veel informatie over uw klanten in uw marketing database. Hoe meer gegevens u heeft, hoe beter de klantsegmentatie
  • Segmenteer niet om het segmenteren. Bedenk ook goed wat het actieplan op een segment wordt en voer dit ook uit.
  • Leg bij zakelijke klanten altijd het KvK-nummer vast. Het KvK-nummer zet de deur open naar een schat aan achterliggende informatie.
  • Vraag aan Zonar voor u een klantsegmentatie te maken. Neem gerust eens contact op.



Relevante pagina's